Algemeen

Basisschool Trudo is dè Leader in Me-school van Eindhoven waar kinderen een stevige, kennisrijke basis krijgen. We maken ons sterk voor kwalitatief goed, evidence informed onderwijs om zo de kansen van alle kinderen te vergroten.
Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen is voor ons geen einddoel maar een voorwaarde om jezelf optimaal te kunnen ontwikkelen.
Kinderen krijgen een zeer kennisrijk en uitdagend aanbod. Dat doen we door te werken met degelijke wetenschappelijk onderbouwde methodes voor de hoofdvakken maar ook door een gevarieerd breed aanbod op het gebied van technische, motorische, sociaal-emotionele en culturele ontwikkeling. Kinderen werken bij ons op papier en in schriften waarbij ze leren hoe ze aantekenigen moeten maken en overzichtelijk leerstof kunnen verwerken.

We werken van groep 1 t/m 8 thematisch. In groep 1 t/m 3 doen we dat middels zelf ontworpen thema's aan de hand van de kerndoelen. In de groep 4 t/m 8 doen we dat middels de methode Wetenswaardig. De methode Wetenswaardig is recent verschenen en ontworpen op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. De vakken taal, begrijpend lezen, geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, digitale geletterdheid en burgerschap worden geïntegreerd aangeboden aan de hand van thema's zoals 'regenten en vorsten', identiteit en geestelijke stromingen' en 'grenzen en staatsinrichting'. We steken in op een grote hoeveelheid kennis overdracht. Kennis is essentieel voor het begrijpen en beïnvloeden van de wereld om ons heen. Kennis stelt mensen in staat om geïnformeerde keuzes te maken, problemen op te lossen en doelen te bereiken.

Tot slot is het van belang om te vermelden dat Trudo een zogenaamde Leader in Me school is. Kinderen leren leiderschapsvaardigheden die hen helpen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren en gedrag. Ze ontwikkelen zelfvertrouwen, samenwerken en probleemoplossend vermogen door het toepassen van de 7 gewoontes van S. Covey. De 7 gewoonten bevorderen persoonlijke groei, eigenaarschap en betrokkenheid, wat hen niet alleen helpt om academisch succelvol te zijn maar het helpt hen ook in sociale situaties. Kinderen leren vaardigheden zoals o.a. kritisch denken, luisteren, samenwerken, communiceren en creativiteit in oplossingen zodat ze kunnen bijdragen aan de maatschappij van nu en de toekomst.