Vanaf groep 4 starten we met het thematisch werken volgens de nieuwe methode Wetenswaardig. Er komen in groep 4 vijf thema's aan bod: Jagers en boeren, Landschappen en grondgebruik, Materialen en constructies, Grieken en Romeinen en Werk en bestaansmiddelen.
De methode Wetenswaardig behelst de vakken taal, begrijpend lezen, geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, digitale geletterdheid en burgerschap. Door 8 weken lang te werken aan één thema kunnen we de diepte in gaan en nemen kinderen informatie beter op. Kinderen krijgen al vroeg kennisrijke teksten een leerinhouden aangeboden.
We besteden veel tijd en aandacht aan hoe je informatie verwerkt en leert. Dit doen we door bijvoorbeeld voor te doen hoe je aantekeningen in de je schrift maakt of door te laten zien hoe een stukje tekst kunt samenvatten in woorden. Ook hangt er in elke groep een woordmuur met de nieuwe begrippen en woorden uit het thema.
Naast de methode Wetenswaardig werken we met de methode 'Wereld in getallen' voor rekenen. Spelling en grammatica leren kinderen middels de methode Staal2.
Schrijven is en blijft bij ons nog op het programma staan tot en met groep 8. Hiervoor gebruiken we de methode Pennenstreken.
Bij alle vakken geldt dat we een goede basisinstructie geven aan de leerlingen middels het directe instructiemodel. Daarna gaan de leerlingen aan de slag met de verwerking en kunnen zij verlengde instructie volgen. In alle groepen kiezen we zeer bewust voor een schriftelijke verwerking in plaats van een digitale verwerking. Daarnaast wisselen we werkvormen af waarbij we kinderen uitdagen om 21-eeuwse vaardigheden in te zetten zoals kritisch luisteren, samenwerken en oplossingen bedenken.
Naast de kernvakken staat kunst en cultuur, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling structureel op het programma.