LIM

Basisschool Trudo is een Leader In Me school. Dat wil zeggen dat we werken met 7 gewoontes (gedragingen) om ons gedrag te sturen. The Leader in Me is gebaseerd op het boek De zeven eigenschappen van effectieve mensen van Stephen Covey: een van de meest populaire boeken over persoonlijk leiderschap ooit. De kern van het boek: mensen die persoonlijke ontwikkeling en groei doormaken en evenwichtig en gelukkiger in het leven staan laten 7 gedragingen (gewoonten) zien. Iedereen kan deze gewoonten ontwikkelen, ook kinderen of misschien wel 'juist' kinderen. Het woord 'leader' staat voor het leiding nemen over je eigen gedrag; je laat je gedrag niet van anderen afhangen met maakt je eigen keuzes.

De 7 gewoonten versterken elkaar en zetten een proces van persoonlijke en interpersoonlijke groei in beweging zowel bij leerkrachten als leerlingen. Iedereen in school spreekt dezelfde taal en dat maakt dat de kracht van The Leader in Me (LIM) voelbaar en zichtbaar is in de hele school en zo overdragen wordt aan de leerlingen. Werken met LIM zorgt voor een sterke persoonlijke ontwikkeling, sociale vaardigheden, burgerschap, hoge resultaten en een professionele cultuur. De gewoonten sturen gedrag en bevorderen eigenaarschap waardoor onze leerlingen persoonlijk de regie durven te voeren over hun ontwikkeling op allerlei gebieden.

Een mooie uitwerking van de 7 gewoontes is bijvoorbeeld de leiderschapsrollen waar leerlingen op kunnen solliciteren. Elk jaar 'solliciteren' leerlingen voor een schoolbrede taak zoals bijvoorbeeld surveilleren bij de kleuters, planten in school verzorgen, deelnemen aan de Sinterklaas of kerstcommissie. Kinderen participeren in school en dragen zo bij aan hun school en kunnen zo mee beslissen over zaken. Kinderen worden begeleid bij deze taken en leren zo verantwoordelijkheid te nemen en zich in te zetten voor het gemene goed.